xx1665xx. Witkacy i kobiety. Nienasycenie.

18:17

Muzeum Historii Katowic przyczyniło się do mojej wielkiej radości - wystawa dedykowana Witkacemu. Tajemnicą to nie jest, że ja oraz Stanisław Ignacy tworzymy dobraną parę. W każdym razie - postanowiłam się wybrać, dokładnie czwartego lipca, gdyż obecna była wtedy kuratorka wystawy - pani Natalia Kruszyna, która przed oprowadzeniem po wystawie wygłaszała wykład o życiu Witkiewicza.
Z powodzeniem zaciągnęłam Małgorzatę, ażeby mi towarzyszyła - po spokojnej podróży do Katowic, a następnie spacerze pod kamienicę, w która jest zarazem budynkiem głównym Muzeum Historii Katowic weszłyśmy [niestety, pięć minut spóźnione] na wykład. W półtorej godziny pani Kruszyna przybliżyła nam sylwetkę jednej z najbardziej barwnych i awangardowych postaci dwudziestolecia międzywojennego, powinnam dodać - wszechstronnie utalentowanego geniusza. Opowiadać można o nim godzinami; jego życie, choć trwało zaledwie 54 lata jest niewyczerpanym źródłem anegdot, lecz także opowieścią o bólu, manii i depresji. Z pewnością fascynująca postać. Jeśli miałabym oceniać wykład - był bardzo dobry, pięknie zilustrowany i okraszony zabawnymi historyjkami o Witkacym.
Rodzina - Przyjaźń - Młodość - Fantazja - Ironia; w ten sposób wystawa została podzielona na działy, uzupełniona o cytaty z dzieł takich jak tytułowe "Nienasycenie" czy "Pożegnanie jesieni". Warto zobaczyć, najlepiej właśnie przy narracji Natalii Kruszyny - następna, a właściwie ostatnia okazja do tego nadarzy się 22 sierpnia, przed oprowadzaniem będzie inny wykład, poświęcony bardziej kobietom Witkacego, niż jemu samemu, być może można będzie mnie spotkać również wtedy. 30 sierpnia mamy natomiast finisaż, więc to ostateczny termin, do którego można obejrzeć tę wystawę, po więcej informacji odsyłam na stronę - Muzeum Historii Katowic; znajdziecie tam pełną rozpiskę.
własność MHK.

You Might Also Like

0 komentarze